KHABBAB BIN AL-ARAT
KHABBAB BIN AL-ARAT
“APAKAH KAMU TELAH MELIHAT ORANG-ORANG KAFIR
MENGINGKARI AYAT-AYAT KAMI”
(MARYAM 19:77)
Khabbab bin
al-Arat berasal daripada keluarga Bani Tamim. Sahabat Rasulullah SAW ini
merupakan seorang yang cerdik dan dicintai di dalam kabilahnya. Segala
kebahagiaan yang dikecapinya tidak lama kerana diserang oleh kabilah yang lain.
Akibat kekalahan yang dialami kabilahnya Khabbab menjadi mangsa tawanan
bersama-sama wanita, anak-anak dan haiwan ternakan. Selepas berpindah milik dari
seorang ke seorang, Khabbab telah dibeli oleh seorang wanita bernama Ummu Anmar
al-Khuza’iyyah. Wanita ini melihat ada potensi yang boleh digunakannya pada
kemudian hari.
PEMBUAT PEDANG
Ummu Anmar
al-Khuza’iyyah telah menyerahkan Khabbab kepada seorang pakar pembuat besi.
Khabbat telah dilatih untuk membuat pedang. Apabila sudah mahir, Khabbab telah
diberikan sebuah kedai oleh wanita yang telah membelinya. Perniagaannya maju
dan menguntungkan wanita tersebut. Kelebihannya berinteraksi dengan pelanggan
membolehkan banyak menerima tempahan-tempahan membuat pedang. Selain itu,
akhlak mahmudah yang dimilikinya seperti jujur dan amanah menyebabkan keyakinan
orang terhadapnya kian bertambah dari hari ke hari.
CAHAYA KEIMANAN
Keadaan masyarakat
Jahiliyyah pada masa itu sangat merunsingkan hatinya. Pedang-pedang yang
dibuatnya telah meragut banyak nyawa. Pada suatu hari seorang pelanggannya
telah memberitahu bahawa seorang pemuda telah mengaku bahawa dia adalah utusan
Allah SWT. Tanpa berfikir panjang Khabbab meninggalkan kedainya bagi menjejaki
sebuah kebenaran. Saat matanya bertentang dengan kekasih Allah SWT terpancar
cahaya keimanan yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Lafaz syahadah
dimeterai dengan linangan air mata kegembiraan. Khabbab telah kembali kepada
fitrah.
PRINSIP YANG TEGUH
Al-Ash bin Wa’il
adalah salah seorang musyrikin Mekah yang menentang dakwah Islam. Selepas
Khabbab memeluk Islam al-Ash bin Wa’il telah membuat tempahan pedang. Apabila mengetahui
Khabbab telah mengakui kerasulan Rasulullah SAW dia tidak mahu melunaskan
bayaran tempahan pedang yang telah disiapkan. Apabila Khabbab datang menagih
hutang, al-Ash bin Wa’il menggugut supaya keluar daripada Islam terlebih
dahulu. Khabbab berikrar tidak akan keluar Islam sungguh pun al-Ash bin Wa’il
mati dan dibangkitkan semula. Al-Ash bin Wa’il menyindirnya dengan menyatakan
bahawa jika dihidupkan kembali tagihlah semula hutang kerana pada waktu itu dia
sudah kaya dan mempunyai keturunan. Namun Khabbab menegaskan tidak akan keluar
daripada Islam hanya kerana hutang tersebut.
UJIAN KEIMANAN
Berita
pengislaman Khabbab telah sampai ke pengetahuan Ummu Anmar. Khabbab telah
dibawa ke kawasan padang pasir yang luas oleh Siba’ bin Abdil ‘Uzza, saudara
Ummu Anmar bersama-sama beberapa orang pemuda Bani Khuza’ah. Khabbab dipakaikan
baju besi lalu dijemur ditengah panas tanpa diberikan sedikit pun air. Diugut
kembali kepada agama nenek moyangnya jika tidak mahu terus disiksa. Namun
pendiriaannya tetap teguh menjunjung akidah Islam yang suci. Penegasannya itu
memarakkan lagi api kemaharahan dihati mereka. Dikumpulkan semua besi yang ada
dikedai Khabbab untuk dibuat rantai besi lalu dipanggang di atas api yang marak
menyala. Besi panas itu dililitkan ke badan Khabbab. Khabbab telah mengadu
tentang siksaan yang diterimanya kepada Rasulullah SAW. Rasullullah SAW
menginggatkannya tentang ujian yang lebih dasyat diterima oleh umat yang
terdahulu.
HIJRAH KE MADINAH
Selepas beberapa
siri penyiksaan yang menimpa umat Islam, Rasulullah SAW telah mengizinkan
supaya berhijrah ke Madinah. Sebelum Khabbab melakukan hijrah tersebut, Ummu
Anmar telah menderita sakit kepala yang luar biasa. Rasa kesakitan yang dialami
tidak dapat diterjemahkan dengan kata-kata. Doktor menyarankan supaya
diletakkan besi yang panas dikepala supaya dapat melupakan kesakitan kepala
yang dialaminya. Anak-anaknya akur kerana tiada ubat yang mampu menyembuhkan
kesakitan yang dialami oleh ibu mereka. Penderitaan yang Khabbab alami sebelum
ini telah mendapat pembalasan yang sama.
BERJIHAD DI JALAN ALLAH SWT
Khabbab telah
mengabadikan seluruh kehidupannya untuk Rasulullah SAW dan agama Allah SWT.
Khabbab terlibat dengan peperangan Badar dan Uhud bersama-sama dengan
Rasulullah SAW. Di dalam peperangan Uhud telah menyaksikan kematian Siba’ bin
Abdil ‘Uzza di tangan singa Allah SWT iaitu Saidina Hamzah bin Abdul Mutalib. Kematian
itu disaksikan oleh Khabbab dengan hati yang tenang.
UMUR YANG PANJANG
Sejarah
merakamkan Khabab telah melalui kehidupan bersama-sama empat Khalihah
al-Rashidin. Para khalifah sangat menyintai, menghormati dan mengakui
kemuliaannya. Saidina Umar RA pernah meminta Khabbab untuk duduk ditempatnya.
Selain Khabbab, Bilal juga pernah diminta untuk berbuat demikian. Namun Khabbab
lebih memuliakan Bilal kerana sangat dikasihi Rasulullah SAW.
Saat kematian telah hampir tiba. Sahabat-sahabat
mengingatkan kegembiraan yang bal dikecapinya nanti seperti umat-umat yang
terdahulu. Khabbab sangat bimbangkan pahala amalan yang akan dibawa bersama. Ketika
sedang sakit Khabbab menginggatkan tentang 80,000 dirham di dalam peti
simpanannya supaya diinfakkan. Dunia tidak lagi berguna saat melihat
sahabat-sahabat yang terdahulu pergi menninggalkannya. Khabbab menderita sakit
yang lama sehinggakan dia menempelkan besi panas di atas perutnya bagi
melupakan kesakitannya.
Khabbab telah wafat di bumi Kufah
pada tahun 37 H di usia 73 tahun. Saidina Ali bin Abi Talib telah mengimami
solat jenazahnya selepas pulang dari peperangan Siffin. Khabbab merupakan
sahabat yang pertama dimakamkan di bumi Kufah. Saidina Ali bin Abi Talib mendoakan
supaya Allah SWT merahmati Khabbab.
“MASUK ISLAM KERANA BERHARAP, BERHIJRAH KERANA
TAAT DAN HIDUP SEBAGAI MUJAHID”
(SAIDINA ALI BIN ABI TALIB)
Penulis:
MOHD SHAHIDAN BIN RAMLI
Master of Islamic Studies
Open University Malaysia
Comments
Post a Comment